Dyrektywa AML VI – podsumowanie zmian

Szanowni Państwo,

W dniu 28 listopada 2018 r. opublikowano Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1673 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie zwalczania prania pieniędzy za pomocą środków prawnokarnych (dalej „Dyrektywa AML VI). Obowiązek transpozycji Dyrektywy AML VI przez państwa członkowskie mija 3 grudnia 2020r.

Przedkładając Państwu niniejszą informację, chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na najbardziej doniosłe zmiany i wymogi, będące konsekwencją wejścia w życie planowanej Dyrektywy AML VI.

Dyrektywa AML VI przewiduje:

  1. Wprowadzenie definicji działalności przestępczej (np. cyberprzestępczość, podrabianie, piractwo, handel ludźmi), mienia oraz osoby prawnej.
  2. Obowiązek podjęcia przez państwa członkowskie środków w celu zapewnienia że wskazane poniżej czyny będą podlegać karze jako przestępstwa, jeżeli zostały popełnione umyślnie:
  • konwersja lub przekazanie mienia, ze świadomością, że pochodzi ono z działalności przestępczej, w celu ukrycia lub zatajenia nielegalnego pochodzenia tego mienia lub udzielenia pomocy dowolnej osobie, która bierze udział w takiej działalności, w celu umożliwienia tej osobie uniknięcia konsekwencji prawnych takiego działania;
  • ukrycie lub zatajenie prawdziwego charakteru mienia, jego źródła, miejsca położenia, rozporządzania nim, przemieszczania, praw odnoszących się do mienia lub własności mienia, ze świadomością, że mienie to pochodzi z działalności przestępczej;
  • nabycie, posiadanie albo użytkowanie mienia, ze świadomością w momencie jego otrzymania, że mienie to pochodzi z działalności o charakterze przestępczym.
  1. Państwa członkowskie mogą również podjąć środki niezbędne do zapewnienia, że powyższe czyny będą podlegać karze jeżeli sprawca podejrzewał lub powinien był wiedzieć, że mienie pochodzi z działalności o charakterze przestępczym.
  2. Wprowadzenie odpowiedzialności za pomoc, podżeganie, usiłowanie w zakresie art. 3 ust. 1 Dyrektywy AML VI (punkt 2 niniejszej informacji) i 5 (w przypadku jeżeli czyny zostały popełnione przez osoby, które prowadziły również nielegalną działalność przestępczą będącą źródłem mienia lub które w taką działalność były zaangażowane w zakresie a) i b) pkt 2 niniejszej informacji).
  3. Obowiązek sankcjonowania przez państwa członkowskie przestępstw wskazanych w pkt 2 i 3 niniejszej informacji w zakresie co najmniej czterech lat pozbawienia wolności, (dodatkowo przewidziane mają zostać również dodatkowe kary i środki).
  4. Wprowadzenie określenia okoliczności obciążających w przypadku, gdy przestępstwo zostało popełnione w ramach organizacji przestępczej lub sprawca jest podmiotem obowiązanym i popełnił przestępstwo podczas prowadzenia swojej działalności zawodowej. Dodatkowo, państwa członkowskie mogą określić okoliczności obciążającymi również w przypadku np. gdy mienie poddawane praniu ma znaczną wartość.
  5. Osoby prawne zostaną pociągnięte do odpowiedzialności za którekolwiek z przestępstw, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 5 – pkt 2 i 3 niniejszej informacji, popełnione w celu przysporzenia im korzyści przez dowolne osoby, działające indywidualnie lub jako część organu tej osoby prawnej posiadające np. prawo reprezentowania osoby prawnej, upoważnienie do podejmowania decyzji w imieniu osoby prawnej lub upoważnienie do sprawowania kontroli w ramach danej osoby prawnej.
  6. Odpowiedzialność osób prawnych również w przypadku, gdy brak nadzoru lub kontroli przez osobę określoną w punkcie 6 niniejszego opracowania umożliwił popełnienie na korzyść tej osoby prawnej, przez osobę jej podlegającą, jednego z przestępstw, o których mowa w art. 3 ust. 1 Dyrektywy AML VI (pkt 2 niniejszego opracowania) i 5 (pkt 3 niniejszego opracowania).
  7. Przykłady kar dla osób prawnych tj. grzywna, odebranie prawa do korzystania ze świadczeń publicznych lub pomocy publicznej, czasowe lub stałe odcięcie dostępu do finansowania publicznego, w tym do procedur przetargowych, dotacji i koncesji, czasowy lub stały zakaz prowadzenia działalności handlowej, objęcie nadzorem sądowym, sądowy nakaz likwidacji, czasowe lub stałe zamknięcie zakładów wykorzystywanych do popełnienia przestępstwa.
  8. Obowiązek, aby w stosowanych przypadkach dochodziło do konfiskaty korzyści pochodzących z jednego z przestępstw, o których mowa w Dyrektywie AML VI, jak i narzędzi służących lub mających służyć do popełnienia lub przyczynienia się do popełnienia takich przestępstw.
  9. Możliwość rozszerzenia jurysdykcji przez państwo członkowskie w odniesieniu do niektórych przestępstw w określonych w Dyrektywie AML VI okolicznościach.
  10. Obowiązek państw członkowskich do zapewnienia skutecznych narzędzi stosowanych w postępowaniu przygotowawczym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *