zanowni Państwo,
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego identyfikując ryzyko niedostosowania przepisów krajowych do unijnego rozporządzenia prospektowego 2017/1129 wydał w dniu 11 lipca 2019 r. Stanowisko UKNF w związku z ryzykiem niedostosowania do dnia 21 lipca 2019 r. polskiego porządku prawnego do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (dalej: „Stanowisko”). Całość Stanowiska dostępna jest na oficjalnej stronie Komisji Nadzoru Finansowego pod adresem:
Zalecając uważną lekturę całego powyższego dokumentu chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na zmiany (a w pewnym zakresie brak zmian) dla procesu oferowania niepublicznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych.
Zmiany co do zasady nie dotyczą niepublicznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych, które mają tylko jednego inwestora i nabywcę certyfikatów (tzw. funduszy dedykowanych, lub szytych na miarę). W pkt 7) Stanowiska UKNF zwraca uwagę, że: fundusz inwestycyjny, o którym mowa w art. 15 ust. 1a ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1355, ze zm.), powinien, jako fundusz inwestycyjny typu zamkniętego, stosować przepisy rozporządzenia 2017/1129, jeżeli swoją ofertę kieruje do więcej niż jednego adresata, gdyż będzie to oferta publiczna w rozumieniu tego rozporządzenia.
Oznacza to, że każda oferta nabycia certyfikatów inwestycyjnych niepublicznego funduszu inwestycyjnego będzie stanowiła ofertę publiczną, za wyjątkiem tej, która będzie miała tylko jednego nabywcę.
Ponadto obowiązek prospektowy nie będzie dotyczył ofert, które będą skierowane do mniej niż 150 adresatów w danym państwie członkowskim i jak wskazuje nadzorca: w przypadku oferty publicznej, skierowanej do mniej niż 150 adresatów w danym państwie członkowskim, nadal nie będzie obowiązku sporządzania jakiegokolwiek dokumentu informacyjnego. Przy czym w naszej ocenie poprzez sformułowanie „jakiegokolwiek obowiązku informacyjnego” należy rozpatrywać z punktu widzenia wymogów prospektowych.
W pozostałym zakresie zmiany muszą być ocenione z uwzględnieniem indywidualnej sytuacji niepublicznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Zmiany skutkujące koniecznością sporządzenia prospektu według nowych zasad dotyczyć będą wszystkich przypadków oferowania certyfikatów inwestycyjnych niepublicznego funduszu inwestycyjnego zamkniętego, których nie dotyczą wyjątki z art. 1 ust. 3, 4, 5 i 6 Rozporządzenia 2017/1129.
