Rozporządzenie trybowe dla TFI

W niniejszej informacji regulacyjnej chcielibyśmy przedstawić Państwu najważniejsze zmiany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2019 r. w sprawie sposobu, trybu oraz warunków prowadzenia działalności przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych (dalej: „Rozporządzenie”) w stosunku do analogicznego rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 lipca 2017 r. (dalej: „Rozporządzenie z 2017 r.”) obowiązującego od 12 sierpnia 2017 r. do 21 kwietnia 2019 r.

Rozporządzenie w dużej mierze oparte jest o strukturę Rozporządzenia z 2017 r. Zasadniczo cele i zmiany wynikające z nowego aktu wykonawczego (oprócz wypełnienia luki prawnej) wydanego w realizacji delegacji art. 48a ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dalej: „UFI”) są następujące:

  • Dostosowanie działalności towarzystw funduszy inwestycyjnych do MiFID-u II oraz Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy – w zakresie w jakim do działalności towarzystwa funduszy inwestycyjnych nie stosuje się bezpośrednio przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: „ustawa o obrocie”) i aktu wykonawczego do art. 94 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Przykładowo w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń zbycia i nabycia jednostek uczestnictwa funduszy zarządzanych przez towarzystwo stosuje się przepisy Rozporządzenia, zaś do tej samej usługi świadczonej na rzecz funduszy inwestycyjnych zarządzanych przez inne towarzystwo stosuje się przepisy ustawy o obrocie.
  • Rozszerzenie obowiązków komórki compliance towarzystwa o kontrolę działalności podmiotów zarządzających portfelami funduszy na podstawie art. 45a ust. 1 UFI w zakresie zgodności z prawem i umową zawartą z towarzystwem.
  • Rozszerzenie obowiązków komórki compliance towarzystwa o ocenę zgodności działalności towarzystwa z nowymi wymogami w zakresie oceny wiedzy i kompetencji lub wiedzy, kompetencji i doświadczenia oraz cyklicznych szkoleń i certyfikacji doskonalenia wiedzy maklerów i doradców zatrudnianych przez towarzystwo i pracowników świadczących usługi pod nadzorem maklerów i doradców.
  • Doszczegółowienie i rozszerzenie zakresu zasad i procedur regulujących zarządzanie ciągłością działania towarzystwa, w tym poprzez wskazanie właścicieli procesów oraz włączenie w te procedury monitorowania i nadzoru nad działalnością podmiotów zarządzających portfelami funduszy na podstawie art. 45a ust. 1 UFI.
  • Wprowadzenie systemu regularnego monitorowania procesów krytycznych wraz z identyfikacją osób odpowiedzialnych za realizację czynności w ramach procesów kluczowych i krytycznych oraz określenie czasu wykonywania tych czynności.
  • Obligatoryjne ustanowienie oddzielonej od compliance i zarządzania ryzykiem komórki audytu wewnętrznego w ramach systemu kontroli wewnętrznej towarzystwa w miejsce proporcjonalnego podejścia z Rozporządzenia 2017.
  • Rozbudowa i rozszerzenie regulacji zapewniających ochronę uczestników funduszy inwestycyjnych, zbiorczych portfeli papierów wartościowych lub klientów towarzystwa przed skutkami konfliktu interesów oraz regulacji zapewniających ochronę informacji.
  • Wprowadzenie obowiązków z zakresu product governance z wydłużonym (do 12 miesięcy) okresem dostosowawczym dla towarzystw funduszy inwestycyjnych.
  • Nowe zasady z zakresu archiwizacji i przechowywania plików stanowiących korespondencję towarzystwa, w tym w zakresie dokumentowania źródeł decyzji inwestycyjnych.

Co do zasady towarzystwa funduszy inwestycyjnych powinny dostosować się do przepisów Rozporządzenia w terminie 6 miesięcy od dnia jego wejścia w życie tzn. do dnia 16 stycznia 2020 r.

Kluczowa zmiana Kogo dotyczy kluczowa zmiana/proces Od kiedy obowiązuje
Zakres działalności komórki compliance rozszerzony o nadzór nad działalnością zarządzającego portfelem funduszu na podstawie umowy z art. 45a ust. 1 UFI w zakresie zgodności działalności z prawem i umową zawartą z towarzystwem. Minimum coroczna kontrola zarządzającego portfelem wg. ww. kryteriów. Komórka compliance, zewnętrzny zarządzający portfelem funduszu. 16 stycznia 2020 r.
Zapewnienie odpowiedniego poziomu wiedzy związanego ze świadczonymi usługami, weryfikacja poziomu wiedzy, szkolenia, w tym zewnętrzne i certyfikacja szkoleń, ocena zgodności działalności towarzystwa z przepisami ustanawiającymi powyższe. Komórka compliance, doradcy inwestycyjni i maklerzy towarzystwa, a także pracownicy wykonujący czynności pod ich nadzorem. 16 stycznia 2020 r.
Polityka szkoleniowa, cykliczny przegląd wiedzy i kompetencji, procedura potrzeb szkoleniowych, budżet na szkolenia. Zarząd towarzystwa przy wsparciu komórki compliance lub działu prawnego. 16 stycznia 2020 r.
Rozbudowa audytu wewnętrznego lub powołanie audytu wewnętrznego w towarzystwach, w których dotychczas nie był powołany. Zarząd towarzystwa, audyt wewnętrzny. 16 stycznia 2020 r.
Nowelizacja przyjętych polityk i procedur zarządzania konfliktami interesów, w tym w zakresie podmiotów zarządzających portfelem z art. 45a ust. 1 UFI i akcjonariuszy. Akcjonariusze, Rada nadzorcza towarzystwa, zarząd towarzystwa, komórka compliance. 16 stycznia 2020 r.
Rozdzielenie funkcji członka zarządu od inspektora nadzoru wewnętrznego. Członek zarządu towarzystwa, jeżeli pełnił funkcję inspektora nadzoru wewnętrznego. 16 stycznia 2020 r.
Optymalizacja procesów zarządzania ciągłością m.in. poprzez identyfikację procesów i ich właścicieli w strukturze towarzystwa. Towarzystwo funduszy inwestycyjnych jako całość, Zarząd towarzystwa przy wsparciu właściwych komórek. 16 stycznia 2020 r.
Product governance – szeroko pojęte, w tym określenie strategii dystrybucji jednostek uczestnictwa nabywanych przez grupę docelową, określenie grup docelowych oddzielnie dla wszystkich jednostek uczestnictwa, informacje wobec klientów, walidacja procedur strategii dystrybucji, weryfikacja wiedzy osób świadczących usługi pośredniczenia w dystrybucji jednostek uczestnictwa. Rada Nadzorcza towarzystwa, zarząd towarzystwa, komórka compliance, product managerowie, pracownicy działów dystrybucji. Częściowo 16 stycznia 2020 r. częściowo 16 lipca 2020 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *