Stosowanie MiFID II / MiFIR do REMIT carve out (case TGE).

W dniu 3 października 2017 r. ESMA opublikowała kolejny update „Q&A on MiFID II and MiFIR market structures topics”. Szczególną uwagę należy skierować do odpowiedzi ESMA dotyczących planowanej działalności TGE po wejściu w życie pakietu MiFID II / MiFIR zakładającej organizację przez TGE handlu zarówno towarowymi instrumentami finansowymi jak i kontraktami REMIT carve out.

Możliwość oferowania przez OTF produktów energetycznych sprzedawanych w obrocie hurtowym, które muszą być rozliczane fizycznie. Regulator wskazał, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 23 MiFID II zorganizowany system obrotu (OTF) jest wielostronny, organizuje interakcje wielu osób kupujących i sprzedających instrumenty finansowe. W związku z tym, aby być upoważnionym jako OTF, wielostronny system handlowy musi oferować handel instrumentów finansowych wymienionych powyżej, bez uszczerbku dla innych wymogów, które należy spełnić w celu uzyskania takiego zezwolenia. Jednakże platforma transakcyjna, która jest autoryzowana jako OTF w oparciu o instrumenty finansowe może ponadto oferować handel hurtowy kontraktami energetycznymi, które muszą być fizycznie rozliczone (umowy REMIT „carve out”).

Stosowanie przepisów MiFID II / MiFIR kiedy OTF uprawniony do handlu instrumentami finansowymi świadczy również usługi handlu hurtowego produktami energetycznymi REMIT (instrumenty niefinansowe). W odpowiedzi regulatora wskazano, że przepisy MiFID II / MiFIR mają zastosowanie do operacji finansowych instrumentów finansowych OTF. W ITS 9 określono co należy wskazać we wniosku o wydanie zezwolenia jako OTF (gdzie wskazany zostanie szczegółowy opis działalności, aby organ mógł ocenić potencjalny wpływ na obrót instrumentami finansowymi). W przypadku gdy firmy inwestycyjne lub podmiot prowadzące działalność na rynku OTF uzyska zezwolenie i zamierza dodatkowo zaoferować handel produktami carve-out REMIT, w odpowiednim czasie musi przekazać właściwemu organowi wiedzę odnośnie działalności przed rozpoczęciem takiej działalności handlowej. Dodatkowo wskazano, że jednostka zarządzająca firmy inwestycyjnej (lub operatora rynku) prowadząca OTF jest odpowiedzialna za definiowanie, zatwierdzanie i nadzór nad organizacją firmy lub rynku podmiotu świadczącego usługi inwestycyjne i działalność inwestycyjną, biorąc pod uwagę charakter, skalę i złożoność jego działalności oraz wszystkich wymogów, które firma musi przestrzegać. ESMA jest zdania, że zakres odpowiedzialności organu zarządzającego rozciąga się na niefinansową działalność handlową instrumentów OTF, ponieważ mogą mieć wpływ na działalność inwestycyjną prowadzoną przez firmę inwestycyjną. Dotyczy to również odpowiedzialności organu zarządzającego za przedsiębiorstwo inwestycyjne (lub operatora rynku) wewnętrzną politykę określającą między innymi produkty i działania dostarczone zgodnie z tolerancją ryzyka przedsiębiorstwa (lub operatora rynku). Generalnie ESMA podkreśla, że operator rynku lub firma inwestycyjna, która działa jako OTF i przeprowadza obrót zarówno instrumentami finansowymi, jak i produktami carve-out REMIT powinna wskazywać, zapobiegać lub w inny sposób zarządzać wszelkimi potencjalnymi niekorzystnymi konsekwencjami, które mogą mieć wpływ na handel instrumentami finansowymi oraz na jego zdolność do realizacji obowiązków wskazanych w MiFID II / MiFIR na bieżąco. Na żądanie operator OTF powinien być w stanie wyjaśnić właściwemu organowi wszelkie procedury.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *